کد مطلب:190858 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

درس های این وصیت
1. تقوا و پرهیزكاری عامل رستگاری و سربلندی در دنیا و آخرت، و همچنین عامل قبولی اعمال صالح و عبادات است و خداوند می فرماید:

(انما یتقبل الله من المتقین) [1] .

امام صادق علیه السلام در جواب نامه ی یكی از اصحابش كه تقاضای نصیحت و ارشاد كرده بود، چنین می نویسد: به تو وصیت می كنم كه



[ صفحه 134]



همیشه در مسیر تقوا باشی كه این را از طرف خداوند متعال تضمین شده است و در قرآن مجید می فرماید: (و لمن خاف مقام ربه جنتان) [2] و كسی كه از خداوند متعال خوف داشته باشد و در مسیر تقوا و درستی حركت كند، خداوند دو بهشت در اختیار او خواهد گذاشت.

2. به وظیفه ی خود آشنا باشیم و درست عمل كنیم؛ خدای متعال نیز ار راه ها و مكان هایی كه باور نداریم، به ما روزی می رساند، چون همانا او رزاق است.

3. از جمله كسانی نباشیم كه نگران مجازات و عذاب گنهكاران می باشند، ولی خود را از كیفر و مجازات گناهان خویش در امان و آسوده می بینند، زیرا چنین تفكری نتیجه ی غرور و خودخواهی است كه در خود عیبی نمی بینیم، بلكه خود را محبوب درگاه الهی می پنداریم! یقین داشته باشیم كه با حیله و نیرنگ به بهشت موعود نخواهیم رسید، و اگر دوست داریم از نعمت های جاویدان بهشتی بهره مند شویم، فقط باید در مسیر اطاعت خداوند قرار بگیریم.


[1] مائده، 27.

[2] الرحمن، 46.